mandag 22. april 2013

Mandag og ny uke

Dag 12 på Ahus har startet. Jeg er så glad når natten er over, selv om den i natt ble veldig kort. Fikk ny romkamerat i går. En flott dame på 71 år. Vi fant tonen veldig fort og ser frem til å følge henne gjennom dette vonde hun skal oppleve de første dagene. Hun ble kjørt opp til operasjonsalen kl. syv i morges. Men hun snorket så forferdelig! Hun sa det selv i går kveld så det var enkelt å ta det opp med henne i dag. Jeg har for første gang i mitt liv sovet med øreplugger.



Et sted på veien sovnet jeg nok , for da jeg våknet av smerter i andre omgang så sov hun stille som et barn Jeg ble nesten redd helt til jeg hørte hun snudde seg. Glad og blid sa hun god morgen før hun gikk i dusjen. Nattevakten vekket henne klokken 6 og jeg var bare glad som da kunne avslutte natten. Nattevaktene hadde det travelt og hun var stresset Min nye nabo merket nok ikke noe men jeg er så langt nede at jeg tar til meg alt. E det meg hun er sur på? Har jeg mast mye i natt? Jeg ringte bare på to ganger og da hadde jeg så vondt at jeg stod med hodet med i senga. Synes hun jeg bare ligger og tar opp plass? Hun skulle bare visst hvordan hennes kroppsspråk ga meg en vond start. Hun jobber på team med den nattevakten som fikk meg til å gråte hver natt i november og januar. Kanskje hun hadde blitt satt kraftig på plass av henne og så tok hun det ut på meg Klask igjen med døren. Ikke noe ha en fin dag eller prøv å sove litt.


I dag skjer det ingenting. Absolutt ingen ting, Om jeg velger å se dagen slik. Men det skjer små ting hele dagen Først skal jeg bli kvitt den ekle følelsen av å være uønsket som nattvakten ga meg. Nå kommer snart dagvakten med nytt tøy for dagen og håndklær og kluter så jeg kan gå på badet.
Og slik fortsetter det hele dagen Små hverdagshendelser og sprøyte i armen hver fjerde time. Den tar 20 min å virke og slutter å virke en snau halvtime før tiden er ute så jeg har tre timer hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Ingen besøk i dag. Ingen legetime. Ingen undersøkelser og ingen å prate med i nabosenga.
Men det er mandag og ny uke og snart er det frokost med en loffskive og syltetøy. Akkurat da er alt fint. Resten er en kamp og jeg sliter. Derfor er de små, små gledene så viktige for meg i dag.
 

6 kommentarer:

  1. åh så godt jeg kjenner igjen det å tolke andres kroppsspråk når man er uttafor og nedfor!! heldigvis hever vi oss over det, etterhvert ;) idag burde du lakkert neglene dine og tatt på litt parfyme, freshe deg litt opp!! :) ønsker deg en fin dag, så fin du bare makter. stor klem fra henriette, som nå skal lese til eksamen med kollokviegruppa.

    SvarSlett
    Svar
    1. *ler* vi tenker likt vi to. I dag dusjet jeg og vasket håret. Barberte legger og fjernet neglelakken. Kan ikke lege ny siden jeg skal opereres. Lys blå myk bommullpyjamas i størrelse 5 xl blir ikke sexy uansett Så den ler vi litt av Skjorten går til under knærne mine og buksa kan jeg trekke til opp på skuldrene. Nå har håret tørket ( ikke hårføner her ) så jeg skal ta på morgenkåpen som er i perfekt størrelse og gå til frisøren igjen Hun skal fikse luggen om og om igjen til jeg er fornøyd sier hun En tur innom apoteket for en god krem eller noe annet kjekt.
      Kos deg i kollokviegruppen din, I morgen er en ny dag...... ;)

      Slett
  2. Får håpe de har til hensikt å beholde deg til de har blitt ferdige med å prøve ut nye, brukte behandlingsmetoder. Mange ganger lurer jeg på om de leser epikrisene som de har vært med på å skrive eller om de bare tar en sjanse på at det står uprøvet. Uansett så må de ta seg tid til å lytte til deg når du sier fra om at ting de vil gjøre ikke fungerer. Det er din kropp og du som kjenner hvordan dette virker inn på hele livet ditt. Ikke finn deg i at du bare er ett kasus. Det er vanskelig å gi beskjeder når vi er langt nede, men det går ann å si vennlig ifra at det er menneskeskjebner og ikke bare ting som er i veien. Lykke til, hyl til den søsteren om det er det som må til. Hun er der for dere og ikke motsatt. Klem. Else. Ps. Skal en tur på sykebesøk i dag, Bjørg og Steinar ble mormor og morfar i helgen, første barnebarnet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sykepleieren har gått hjem og min favoritt er på plass. Var ute hos sekretæren for å få fremmøteskjema til Pasientreiser Det er et utrolog innviklet system Synes jeg! Tenk da på alle dem som ikke er så orientert, Støre!!!! Men , hun sekretæren , hun nudde alt Så lite som skal til et smil og et det fikser vi Jeg skulle egentlig gått til tre ulike avd for å f skjma Hun ordnet alle Vips. akk for at slike finnes.Legevisitt blir det ikke i dag Det er i morgen jeg får detaljene videre Ingen medisiner skal endres i dag .
      Gratulerer til Bjørg og Steinar Det er nok stas!! Så heldige de er :))) Og gratulerer til Grandtante og Grendonkel

      Slett
  3. Tenker så mye på deg, du er den mest tålmodige pasienten jeg har hørt om!
    Ha en god, smertefri dag. Frisørtime gjør underverker <3 Søster

    SvarSlett
    Svar
    1. De er veldig snille med meg her så jeg er nok ikke en masete pasient Nå år jeg endelig en løsning En tung avgjørelse men da får jeg finne noe positivt å lage ut av dette Tenker så mye på dere Det er en mann her som minner meg om din Bamse Vi har morgendate på kafferommet hver morgen . Han sier ingeting så han sistuasjon vet jeg ikke mye om. Håper du orker å oppdaere meg en dag du føler det er greit Dere er i mine tanker mer enn du aner Klem fra meg :)

      Slett