tirsdag 9. april 2013

Sånn går nå dagene

Med meg som tilskuer. Jeg ønsker så inderlig å være en aktiv part i mitt eget liv. Men den ene dagen etter den andre går uten at jeg får deltatt slik jeg ønsker. Hver dag gir meg mange gleder og fine aktiviteter som jeg koser meg med. Men jeg bruker flere timer av dagen i til sengs. Enten under dyna om morgenen til langt ut på formiddagen, eller hvilende oppå senga med et pledd over meg.
Jeg skulle vært ute på lange turer, jobbet i hagen, vært på formiddagstreff, greskkurs, kjørt turer og reist til Stavanger. Jeg skulle vært der ute.


April i  fjor kjørte jeg lillebilen helt til Stavanger. Det var en fin tur med mange innlagte langpauser. Å ha bilen der de 10 dagene gjorde det mye enklere for meg å bevege meg mellom alle dem jeg skulle besøke og enklere å ta pauser trodde jeg. Når jeg tenker tilbake på alt jeg fikk utført de dagene så tenker jeg at det er så frisk jeg skal bli igjen. Men jeg husker også at jeg lå i sengen på gjesterommet hos Sissel i timevis hver morgen. Jeg satte vekkerklokken på kl 05.00 så jeg skulle få mest ut av dagen. Fire, fem timer senere begynte krampene og dorundene å gi seg og jeg kunne kjøre til frokost hos tanten min.



Jeg tok alt for lite hensyn til meg selv de dagene. Jeg prøvde å dele meg i mange biter å være mest mulig sammen med alle mine kjære der borte. Helst hver dag og flere ganger om dagen. Sønnene, venner, tante, broren min, mer venner, mer tante, onkel, sønnens samboer, tanteunger, lille Thea, mer sønner, selskap, gode venninnesamtaler, kafebesøk, lunsj, middag, frokost, savnet mannen, kirkegårdene, gamle tomter, minner, vonde minner, godeminner, Prada, mer med sønnene, mer, mer og mer. Jeg glemte å sette av tid til meg og min tarm og ble så sliten at jeg vurderte å be mannen min komme og hente meg og bilen.

Selvsagt lærte jeg mye de dagene. Lærte hvor viktig det er å lytte til meg selv og hva kroppen sier. Innså at jeg aldri vil bli helt frisk igjen og må lære meg å leve med mitt handicap. Utover sommeren og høsten ble jeg mye flinkere til å gjøre det som var best for meg. Jeg ryddet litt i gamle skuffer og skap. Både i huset, mentalt og blant venner. Men i september begynte smertene å tarmen å øke. Litt mer hver dag til jeg ble akutt innlagt i november, hjem med kur til over jul så nye tre uker på Ahus. Hjem med fem kurer og hvile og her ligger jeg delvis enda, mens dagene går.



Nå er klokken snart ti og jeg har vært våken i tre timer. Ligger i sengen med lillepc og kaffe, vann og bok på nattbordet. Mannen spiste frokost uten meg i dag og nå er han ute på tur. Jeg orker ikke enda for da starter smertene fortere. Akkurat nå vil jeg bare nyte å være smertefri uten piller. Når tarmen begynner å jobbe og fylles kommer smertene. Og de øker og øker utover dagen. Om natten hviler tarmen og da har jeg det fint. Er jeg veldig stille så hviler den litt til............



??????...........jeg ringer legen !!!!!!!

Del 2

Og det gjorde jeg. En blid stemme tok imot mitt navn og fødselsdato og så skjer alt fort. Lurer derfor om mitt navn er merket med VIP, OBS, Masete el.l ? De tar uansett alltid direkte kontakt med legen med en gang og slik behandling kan ikke alle pasientene få. Jeg fikk en ekstra hastetime rett etter deres lusj. Mannen var med og etter kort konsultasjon loste hun oss inn på et behandlingsrom. Der fikk jeg en sprøyte med lang nål øverst på rumpeskalken. Denne skulle hjelpe mot spasmer og motilitetvansker i tarmen Måtte vente 15 min på effekt og det fikk jeg. Jeg rapte som en gammel sjøulk da tynntarmen slappet av og ble kvalm og rødmusset i ansiktet. Men smerten var like sterk så absolutt ikke medisin for meg.


Vi diskuterte en del alle tre. Eller jeg hulket ut noen ord og mannen snakket. Legen gikk for å skrive resepter til meg og en sykepleier kom og satt to nye sprøyter i hofta. En for kvalme og en morfinsprøyte for smertene. Legen skal også skrive henvisning til en indremedisiner med Crohn's som spesialfelt.
Nå nyter jeg livet! Den smertestillende sprøyten demper både smerte, angst og fortvilelse. Den varer helt til i kveld, men da har jeg fått nye piller som skal dempe smerten helt. Jeg skal ikke ha smerter i perioder for da får jeg bare enda mer smerter. Så å holde ut slik jeg gjorde i går er helt feil Men da hadde jeg ikke sterke nok piller som kunne hjelpe. Det har jeg nå.



 
Jeg er psykisk sliten så har fått piller mot UTRO / nedstemthet. Du leste rett. Så nå blir det spennende å se hva som skjer. Kanskje de bare virker ute eller når jeg ror? Kanskje hun skrev det med vilje så jeg skulle le litt. Hun vet hvor vanskelig det blir for meg å svelge den pillen.
Fungerer ikke dette mens jeg venter på time hos indremedisineren vil hun legge meg inn akutt og det ønsker jeg ikke. Nå vil jeg på riktig avdeling og få riktig medisin.
Mannen hentet sitt nye 86 cm store lekehelikopter på posten så her hjemme er det glede og smil. Jeg er uten smerte og har det fint. Kan det bli bedre da?
 

7 kommentarer:

  1. Uff... Nå må de snart gjøre noe så du kan fungere igjen... tenker masse på deg!! Klem Hilde

    SvarSlett

  2. Off Annlaug, jeg synes du skal kontakte legen. hvor lenge skal du vene, tiden flyr fort og du skal på ferie snart så du må få tarmen smerte fri til den tid.
    Alt du skriver om smerter etter du har spist og utover dagen ,kveld. Det er på en prikk likt det jeg hadde :( Det gikk så langt at jeg hadde begynnelse på spise vegring for mat forbant jeg med smerter. Hver morgen jeg satte meg til bordet og skulle spise frokost så begynte tarmene og jobbe og jeg brakk meg. Det ble psykisk...

    Så Anlaug bit i det sure eple å ring legen, bli smertefri heller samme hva det blir til. Da kan du begynne å leve igjen. Du har vert alt for tålmodig og hard med deg selv..
    Klem N M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste denne kommentaren på venterommet i dag Viste den til min mann Takk!! Det satte ord på del tanker han har hatt om hvordan jeg har vært den siste tiden. Jeg brekker meg også og kriger maten ned. Nå har legen lovet meg at jeg skal være uten smerter frem til jeg kommer til spesialisten Håper på at de vil prøve med biologisk medisin Her øst er det Humira som er førstevalg før Remicade. Ønsker å prøve det før de opererer meg. Det er kun endetarmen min som er betent men jeg er redd det vil spre seg oppover Legen på sykehuset kunne ikke svare på det så håper jeg kommer til Crohn spesialisten fort Tusen takk for at du deler dine erfaringer med meg :)))

      Slett
  3. Helt enig med N.M. i at du må bli mest mulig smertefri før ferien. Psykosomatiske smerter kan være skikkelig tøffe så det er greit at du har fått noen medisiner som kan hjelpe, og å vente for lenge før du tar smertestillende er ikke greit. Du tar bare noe av smertene da, kom de heller i forkjøpet og gjør dagene litt bedre for deg selv. Godt at du har en lege som tar seg tid til å ta imot deg når du trenger det, og de vet der hva du feiler så her er det ikke snakk om at det er hypokonderi dette. Du har så mye du vil ha gjort at du må bare sette deg ned og prioritere. Velg vekk det som er minst viktig og ta vare på det som betyr mye. Ha en fin dag(regner med at sprøyten virker enda), men ikke ta av fordi om du er smertefri. Kunsten nå er å sette seg ned og bare nyte det. Klem. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver enda å lære meg den kunsten, Else Men er ikke flink. Vil være frisk og aktiv og ikke sliten, matt og med tårevåte øyer Det er ikke meg. Men smertene må jeg bare la være å slåss med og komme dem i forkjøpet. Nå er klokken 19 og nå må jeg ta en pille. Fem herlige timer:)
      KLem fra meg:))))

      Slett