tirsdag 19. februar 2013

Det går mot vår

Kalenderen viser at det går mot vår. Men ute er det ikke et eneste vårtegn og i natt ble vi vekket av brøytebilen som fjernet snøen fra gårdsrommet vårt. Jeg får bare være tålmodig.



I går kveld ringte legen min fra Ahus for å høre hvordan jeg har det. Han ville undersøke meg når jeg var ferdig med antibiotikakuren om 4 uker, men da han hørte hvor store smerter jeg har ville han finne en time meg snarest mulig. De hadde diskutert hatt tilfellet meg på to avdelingslegemøter  etter!! jeg ble utskrevet. Da hadde de gått gjennom biopsier og prøvesvar på ny men finner ikke en klar årsak til betennelsen og heller ikke til de store smertene. Vi snakket lenge sammen og jeg fikk tydelig forklart ham at noe er helt galt der nede i tarmen og at jeg ikke kommer til å gi meg før jeg har blitt frisk, selv om det betyr å bytte sykehus. Da ble han veldig urolig og likte tydeligvis ikke den tanken. Svaret fra MR jeg tok fredag viste at tynntarmen er helt fin og at betennelsen lenger ned har begynt å bli bedre. Jeg får bare være tålmodig.

 
 
 
Sov som en engel i natt også. Harpealarmen ringte 04:30 og minnet meg på mine to smertestillende piller. Et par timer senere våknet jeg med kramper som vanlig, men varmeflaske og varm kaffe var løsningen. Trengte ikke ekstra piller i dag heller. Nå er det tre morgener uten og gleden er stigende. En kopp varm kaffe har jeg hatt hver morgen, men i går fikk jeg det som et råd av kirurgen mot spasmer i tarmen. Ikke te, kun kaffe og den måtte være varm. Hadde god effekt hos mange pasienter fortalte han. Men som han sa så er problemet størst om natta og da er det ikke så smart å drikke kaffe. Uansett så hjelper det meg, Eller så er det varmeflaska som hjelper. Vondt har jeg ikke og frokost har jeg fått. Mannen er hjemme i dag så da får jeg ekstra service som jeg vet å sett pris på.
I går hadde jeg en veldig fin dag og uten smerter. Vi handlet diverse småting til huset og spiste lunsj på cafe. Jeg fant et kjekt 3 for 2 tilbud i en klesbutikk men kunne ikke prøve dem for det hadde jeg ikke krefter til. Kjøpte dem like vel og ingenting passet. Da blir det Skitur i dag også, men kun en liten tur og fort inn og bytte i en annen størrelse.
Jeg er forferdelig svak etter uker i sengen og ble så sliten i går. Men ingen smerter! To av de sterke pillene hver 6. time er tydeligvis akkurat passe nå. Kanskje jeg snart kan trappe litt ned på dem også. Jeg får bare være tålmodig.
 

 
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Behandlingsplan med nedtelling:
  • 1 antibiotika x 2. Ferdig!
  • MR tynntarm m/kontrast. Ferdig  
  • Betennelsesdempende x 2   Ferdig
  • Kortisonbehandling kveld  Ferdig!!!
  • Smertestillende mot nervesmerter x 3  Ferdig
  • 6 dager igjen av betennelsesdempende x 1
  • 14 dager igjen til ny undersøkelse ( dato?)
  • 25 dager igjen av antibiotika x 1 (26 dager til rødvin)
  • 2 sterke smertestillende x 4 (første dose kl 04:30)
  • 1 g Paracet x 4
  • 1 muskelavspennende x 1 + varmeflaske (redusert)
  • 2 ulike ekstra med. ved store smerter ( av og til)
  •  Kvalmestillende x 1
  • Melkesyrebakterier x 1
  • Urinveisforebyggende x1
  • Lactulose x1
  • Nedlegging av Klagemuren (bloggen) så fort jeg er på beina igjen, så hold ut. 

6 kommentarer:

  1. Det er kjekt å høre at du begynner å bli bedre Annlauh . Men det hadde sikkert vert kjekt å vite hva smertene kommer av. Håper de finner ut av det før du skal på ferie som du trenger og får nyte den ..

    Hilsen N M.. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker en klar diagnose så jeg vet hva jeg har i vente. De sier det er en variant av Crohn men med uten klare biopsier Betennelsen ser helt klart ut som Crohns Jeg har fått behandling for som går på både MC og Ulcerøs colitt At jeg får fistler tyder jo også på Crohn Men er slett ikke fornøyd med et Vet ikke svar så gir meg ikke Ferie skal jeg på om jeg så skal reise med en koffert full av smertestillende :) De 3 ukene trenger jeg og er alltid mye bedre når vi er i Hellas

      Slett
  2. Stå på Annlaug, selvfølgelig så blir du så god at du kan nyte turen i fylle mon. Else

    SvarSlett
  3. Kjekt å lese om fremgang å mindre smerter :-) me tenke på skogstanten vår vettu ;-) hilsen oss 3 i sandnes

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Omtanken varmer Savner dere

      Slett