fredag 1. februar 2013

Februar og våren nærmer seg

Våren er den beste årstiden for meg. Da våkner alt til liv og jeg nyter gleden over hver knopp som bryter frem. Februar er vintermåned men lyset endres og gir løfte om vår. I dag skinner solen og jeg skulle ønske jeg orket å vaske de utrolig skitne vinduene. Både for å slippe lyset inn og for at jeg elsker å vaske vinduer. Det blir en gledens dag når jeg klarer det. Jeg lar ikke mannen eller andre gjøre det for det blir aldri slik jeg vil ha det.

 
 
Mannen sov nesten et døgn og er mye bedre nå. I dager er han veldig slapp og stønner og sukker for hver minste bevegelse. Prøver å minne ham på å spise og drikke så han får kreftene tilbake og krysser fingrene for det var dette Noroviruset jeg hadde på sykehuset søndag og mandag. Jeg selv har det ikke så fint i dag for smertene er temmelig uryddige. Skal prøve en ny medisineringsrytme og øke en av dosene litt. Har fått hjelp til å lage et skjema til å holde oversikten. Kl. 07:30 to typer, kl.9 tre andre typer, kl.10 enda en ny type, kl. 14 30 to typer osv. til siste dose kl. 04:00 Til sammen tar jeg 11 ulike medisiner i løpet av en dag Alle til ulike tider. Her må jeg holde tunga rett i munnen og godta at kroppen blir sliten av å jobbe på høygir. Bare det hjelper så putter jeg inn og gjør som legen sier, men bunngrensen nærmer seg nå. Den ene medisinen er i tillegg så kjekk at jeg får økt matlyst. Passer perfekt når det nærmer seg bikinisesong. Mye og riktig næring er kjempeviktig for meg nå så det får bli som det blir. 
 
I dag skal jeg kjøpe meg en ny ebok. Så nå får jeg Google etter et tips til en skikkelig feelgood bok som jeg kan glede meg med i mange timer. Er akkurat ferdig med Villa Serena fra Toscana. Hadde den bare vært fra Hellas hadde den vært perfekt, men en fin bok for meg akkurat nå var det.
 
 
 
 
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Jøje meg for et styr med all den medisineringen. Du er jamen flink, lykke til og god bedring!
    Bamsen får kanskje komme hjem i dag, men jeg hadde helst sett at de beholdt ham til over helgen. Da har han vel fått mer krefter...
    Nå skal her styres med PEG på egenhånd :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Det klarer dere fint Snakket nylig med min tidligere sjef og FB venn (Alhvild Salte )Hennes barnebarn ble 1 år nå men har PEG ( ikke kreft) og fikk ikke smake kaken kun blåse ut lysene. Peg fungerer fint og du er snart utdannet sykepleier så dette klarer dere fint sammen Fint at han kommer seg ut av sykehuset Både for psyken og fordi det er så mye basselusker der som han ikke behøver Det er derfor jeg er hjemme. Så får vi se neste uke om jeg drar til et rehabiliteringssenter Har ikke så veldig lyst for de er så gamle de andre Men må jeg så må jeg Krysser ingrene og håper jeg klarer meg uten. Lykke til til deg og Bansem og god helg til oss alle

      Slett
  2. Hei :) Uff, tror jeg hadde blitt sprø av alle medesinene du får. Men de må da snart ha noe fremgang på hva de skal gjøre for at du skal slippe en del smerter.
    Var godt og våkne i dag av at sola tittet inn og fuglene sang utenfor vinduet mitt. Kjenner en ekstra styrke og stå på vilje av bare det.
    Håper mannen blir frisk snart og at du ikke har så mye smerter at dere kan nyte den tiden som er nå, men flotte solskinsdager og gradene som gradvis snur fra minus til pluss.
    Tenker masse på deg:) Klem Hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker på deg også og lurer på hvordan du har det akkurat nå osv. Du er vel sliten i dag ettter den lange , fine dagen i går
      Klem til deg fra meg :)

      Slett
    2. Det går overaskende bra, sliten men ellers greit. Klarte og lure alex i dag og greier :) Han har bursdag i dag og hadde bestemt seg for å ikke stå opp før jeg gratulerte han med dagen, noe jeg ikke gjorde før 1 1/2 time etter at jeg sto opp. Han blei så rar når jeg titta inn på rommet og bare lukka døra for at han ikke skulle høre hva jeg dreiv med :p Lagde enkel frokost og te til han :)

      Slett

  3. Det må jo snart snu slik at du blir bedre og bedre. Ikke verre.
    Det hørtes litt mange tabletter på en gang ,det hadde godt helt rundt for meg. Men vis de funker så får det bare vær son en stund. Men hvor mange av tablettene er medisin og hvor mange er smerte lindring ? Masse god bedring .... Klem N M.. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. 6 stk er smertelindring Dvs 3 faste og 3 evnt. Sterke som fy. Frem til nå har jeg måtte bruke alle 4 for å unngå smerte topper. Resten er antibiotika, Flagyl, Pentasa supp og Pentasa pulver, Kortison rektalveske og Afiopran kvalmestillende. Merker ingen bedring til nå Men har kun holdt på tre dager så er vel litt tidlig Skal tilbake til MR 15.febr og poliklinikk en uke etter Er det ikke bedring da skal jeg legges inn igjen Jeg er en nøtt for dem Flere leger var inne og kikket på skjermen ved siste scopi ( mens jeg lå der med rumpa ut ;) og alle sa Crohn Typisk Crohn. Men biopsien viser ikke det Han bar skrev en diagnose nå for å få blå resept men de har ikke funnet ut hva det er. Kan bli en lang utredning dette og det skal jeg klare om bare smertene forsvinner De river meg i filler Tarmen får for lite blodtilførsel uten at de vet hvorfor Men alle farlig diagnoser er utelukket
      God tur til dere:))) Kommer til å savne dine tilbakemeldinger her i bloggen Men sender dere gode tanker og nyter med dere. Klem fra meg

      Slett
  4. Høres nesten ut som om de har planer om å gi deg alt på apoteket. Det eneste som mangler er p piller, lykkepiller, ifa og pp pastiller. Er så glad for at nå holder det med 8 forskjellige til frokost og 5 forskjellige til kvelds. Ingenting imot det som var, da levde jeg stort sett på piller, en neve til frokost og kvelds. Det gikk lang tid, men nå da smertehelvete er over og jeg lever uten å tenke på smertelindring så ble det ett nytt liv. Så gled deg til det kommer så langt, i mellomtiden får du si til disse legene at slike pasienter som oss må jo være deres store utfordring som de kan lære mye av å behandle. Om de bare klarer å se mennesket bak kasuset og ikke trekke for raske slutninger. Det er du og ikke de som bor i din kropp og kjenner hvor mye og hvor smerten sitter. Vi vet at mager kan være difuse, men det er ikke difuse smerter som gjør at du holder på å gå på veggene. Håper at den coctailen de gir deg virker snart, visst ikke så får de mikse litt mer, si med 007 shaken not stired og se om de tar den. Lykke til og ha en så fantastisk helg som du klarer og fryd deg over de vårtegnene som er utenfor. I dag kvitret fuglene så fint oppe i trærne og satte nok pris på den varmene solen. Else

    SvarSlett