mandag 11. februar 2013

Mandag og glede


En tung dag i går med mange, mange skritt tilbake pga økte smerter og mismot. Tror jeg samlet krefter til kjempehoppet jeg tok oppover i dag !!!! Har minket smertestillende med 1 hel pille. Det er en av de sterkeste som jeg tok tre ganger daglig og nå kun to ganger daglig. En gledens dag og en merkedag for meg.


 
UT

I går var det Morsdag og bolledag. Jeg fikk hjertevarmende hilsener fra alle mine tre sønner. Så godt å være elsket og bli
satt pris på.
Vi var også hos svigermor med blomster fra hennes sønn. Svigerfar og mannen min dekket bord og laget kaffe mens vi damene satt og pratet. En koselig ettermiddag selv om jeg kun orket å sitte slik i litt over en time Godt å se dem igjen og godt å bytte stue selv om jeg måtte ha ekstra smertestillende. Bolle med syltetøy spiste jeg også. Benytter sjansen nå når tarmen er for dopet til å reagere så voldsomt Har ikke spist bolle på 8 år, så det var en delikatesse, selv om jeg vet at jeg ikke kan spise det mer. Spiller ingen rolle for det er så utrolig mye annen god mat jeg kan spise.
På lørdag spiste jeg risengrøt. Fjordland grøt uten sukker er ok men kommer ikke i nærheten av grøten på Ahus. Den er den beste jeg har smakt. Uten smertestillende som doper tarmene kan jeg spise en porsjon risgrøt til vanlig uten å få vondt. Kun noen timer på wc. Havregrøt derimot, det kan jeg spise og det spiser i jeg mengder. Kokt på vann tilsatt bittelitt salt, spises romtemperert eller kald med noen korn sukker. Utrolig hva man kan venne seg til å ha som delikatesse.


INN
 


I dag er det mandag, min favoritt dag, Jeg ligger i senga og skriver blogg med en stor flaske varmt vann innpakket i et håndkle på magen. Enda en pille spart av tilleggsmedisinene. Har pittepittelitt vondt så får se det litt an etter dusjen. Men at varmeflasken hjelper er helt sikkert!
Mannen har fri og bobler over av energi så han har løpt til skogs på trugetur. Jeg skal prøve å bli ferdig med morgenstell og pilletilberedning før lunsj. Er formen bra da s skal vi kjøre en tur til Ski Må på apotek og hente mer muskelavslappende medisiner og kjøpte varmepute. Kanskje de har en bamsepose¨eller en annen kul sengevenn?
Ute snør det lett og det er helt grått, men inne er det glede. 1hel sterk pille mindre og ikke tilleggs medisin i morges. En glad mandag.

Tenker mye på Bamsen i Bergen som er så utrolig sterk og positiv. Skulle så gjerne gitt ham en god klem. Og på min kjære, sterke venninne i Stavanger som så inderlig håper at kroppen er sterk nok til å klare enda en cellegiftkur i dag. Måtte vi alle få en fin mandag og en fin uke.



 
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Behandlingsplan med nedtelling:


  • 1 antibiotika x 2. Ferdig!
  • 3 dager igjen til MR tynntarm med kontrast  
  • 5 dager igjen av en bet.demp.x2  Halvert dose
  • 6 dager igjen av kortisonbehandling kveld
  • 12 dager igjen av betennelsesdempende x 1
  • ca. 17 dager igjen til ny undersøkelse ( dato?)
  • 34 dager igjen av antibiotika x 1
  • 3 faste smertestillende x 5 Men redusert med 1 stk
  • 3 tilleggsmedisin ved smerter
  • Kvalmestillende ved behov



6 kommentarer:

  1. Følger med på deg Annlaug og gleder meg når det går framover.....har hatt noen tøffe dager selv så har ikket orket å skrive så mye.
    Sender deg litt privat når jeg blir klar til det.Ikke noe alvorlig med meg...bare plagsomt.
    Ha en flott dag....håper det blir tur til Ski..Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Brit Tenker på deg jeg vet nok om det det du går gjennom til å vite at du dine dager går opp og ned og du har et langt stykke å gå enda Positiv glede rundt seg hjelper samme hvor små og store de er. God klem fra meg

      PS, Måtte ta en vival for å få krampene til å slippe men vi tar en tur til Ski så jeg får mer medisin og varmepute :)











      Slett
  2. Leste bloggen din her i bilen. Det er kjekt når det går den veien, jublet selv når jeg kunne redusere medisinene. Fra Moi og sørover snødde det godt, men nå skinner solen og været og humøret er på topp. Hvert lite skritt i riktig retning er en seier, nyt den og kos deg på tur uten at du tar for mange veksler på deg selv. Ha en fin dag. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Tok litt hardt i på handleturen ( igjen) for dt var så mange ting jeg hadde lyst å kjøpe Hadde nøyaktig handleliste og fikk alt Men i morgen skal jeg gjøre ingenting Håper alt går bra med dere i morgen Send melding når noe skjer

      Slett
  3. Bra at det går rette veien Annlaug.
    Klem fra May-Lis

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk May-Lis Håper virkelig det nå. For denne gang. Sist gikk det to år mellom neste utbrudd så krysser fingrene Begynner vel snart å bli klar til en operasjon som ender med permanent stomi. Men en ting om gangen Nå må jeg bli frisk og slippe de sterke pillene så jeg kan kjøre bil Bor 3,5 km fra busstopp :( Men foreløpig er jeg sengepasient det meste av dagen så bilen får bare stå der og hvile

      Slett