torsdag 9. mai 2013

Fremover

I går var det en stor merkedag for Norge. Men som forsvinner mer og mer i glemmeboken. Min svigermor og hennes søster var unge damer den store dagen i 1945 og de kan fortelle detaljert om en enorm glede og stemning i hele Oslo.
For meg var dagen ikke akkurat merkedag, men første halve dagen var veldig bra. De nye pillene jeg får i stedet for Oxycontin fungerer kjempebra. De er tilsatt et ekstra stoff som skal hjelpe magen til å fungere normalt siden morfinen gjør at den stopper. I går spiste jeg også litt salat igjen for første gang på mange uker. Kirurgen som opererte meg sa det ville ta noen uker før tarmene hadde funnet sin plass der inne igjen og det fikk jeg føle i går. Da var de helt på villtur Jeg hadde sånn mageknip at jeg holdt på å besvime. Det kom heldigvis i tak så jeg fikk litt hvilepauser. Har skrevet om dette i dagens Posedame.




Dagen startet så fint. Smertene slapp bra etter morgenmedisinene og jeg følte meg sterk. Fikk tatt noen flere telefoner. Det er så mye som må ordnes når man er syk, Det skal fylles ut skjema og dokumenteres både her og der. Jeg tar litt hver dag og blir vel ferdig. Stod tidligere opp og fikk dusjet og skiftet begge bandasjene. Stomibandasjen fikser jeg selv, men sårbandasjen må jeg ha hjelp av min mann. Noen av klipsene er på vei ut så såret gror fint. Blør litt nederst enda, men gleder meg virkelig til å få dem fjernet mandag morgen. Det blir en ny merkedag.


Slik ser de ut Men jeg har ca 40 av dem
De strammer og klør og svir..................
Problemet mitt når jeg føler meg likk pigg er at jeg gjør for mye. Jeg er nødt å lære å begrense meg  og sette meg eller legge meg før jeg omtrent kollapser. Det hadde jeg ikke lært i går, men fikk da ryddet unna litt. Resten av dagen var bare hvile og om kvelden kom Monica og Morten. Et friskt pust inn i huset. Og gode klemmer. Jeg klarte å sitteligge oppe mens de var her så la jeg meg etterpå. Tarmene jobbet fælt og voldsomt i hele dagen. Og jeg stønnet og vred meg. Mannen har stiv nakke etter å ha jobbet timevis i hagen med mye vind. Han kan ikke sitte eller ligge normalt så for tiden er vi litt av et par her i skogen.
 
 

Akkurat nå skulle vi gått om bord i flyet til Stockholm og vår lenge planlagte langhelg sammen med to kjære venner. Det er så trist at det kan jeg ikke bruke mer tanketid på. Det er bare sånn!
Men i går fikk vi billettene våre til Skiathos i juni. Og det er en tanke som får mer og mer plass mellom pillene. I dag er jeg enda litt bedre enn i går men lover å ta det rolig.


2 kommentarer:

  1. Nå må du se til å høre på meg litt. FÅR DU ETT ANFALL AV ARBEIDSLYST SÅ SETT DEG NED TIL DET GÅR OVER. Sier det med store bokstaver for det som skal gro skal ha litt ro slik at du kan unngå en del arrvev, det er viktig for dere har så mye å se frem til. Tenk bare på nedtellingen din il turen, den turen skal bare bli fin, men gjør som meg, ta med smertestillende og gå ikke på akkord med deg selv. Arsenalet med smertestillende er med på hver tur, men jeg tar stadig mindre slike medisiner med. Bare det å vite at vi har de om behovet skulle dukke opp gjør at jeg slapper av nok til at jeg ikke har behov for å ta noen. Ønsker deg lykke til og ta fram billettene innimellom bare for å kjenne på følelsen av at nå drar dere snart. Kjøp deg noen flotte badeklør og nyt det. det er deg vel unt. Du må hilse så mye til mannen fra oss begge her. Ser forrest4en fram til at du er så sterk at vi får tatt den kaffekoppen en gang, og en god lang prat. Lenge siden vi har hatt det nå. Klem. Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har vært kjempeflink i dag :) Tar det virkelig med ro for det presser sånn på nederst i magen der det er mest oppblåst Prøver å ligge mye i dag En tur ut som trening har jeg hatt og skal ut en til i kveld. Du har helt rett:)) Og jeg gleder meg gså til den kaffekoppen, Else :)

      Slett