søndag 19. mai 2013

Sommerkjole

Våkne tidlig en morgen, åpne døra med sommerkjole på og gå barbent ut i hagen. Da er det sommer og livet er godt. Det ville jeg gjort i dag om jeg var frisk. Men to dager ute av rutiner har satt seg i magesystemet. Har hatt forferdelige smerter i natt med kramper og press. Tarmen min "sover" når jeg sover så det hadde vært bedre for meg å ta en lang våkenperiode i natt men jeg var så trøtt at jeg ikke klarte å våkne, jeg bare merket smerten og stønnet. Podderommet står klart med oppredd seng til slike netter som jeg vet jeg får non ganger. Må huske å ta med meg et teppe på ferie så jeg kan sitte ute på balkongen om jeg får sånne netter der. Hele morgenen har jeg holdt meg i sengen så tarmen får hvile til å jobbe og det gjør den. Men en liten tur barbent i hagen med sommerkjole på ble det. Bare litt senere enn tidlig morgen. I dag skal jeg bare slappe av og passe på å spise riktig mat til riktig tid og drikke mye vann.


 
 
Jeg har hatt to fine dager så selv om jeg sliter i dag så er det verd det. Først en fin 17.mai og så den nydelige dagen i går. Dagen begynte med frokost ute på trappa og utover dagen ble det bare varmere og varmere. Over 30 grader sånn helt plutselig slo meg litt ut så måtte ha pauser inne flere ganger. Luket et bed. Veldig forsiktig og uten å anstrenge meg men jammen ble jeg støl i lårmusklene av den lille jobben. Det spirer og gror i alle bed og det gjør ugresset også Men nå skal jeg øve meg på at ting er Godtnok. Ikke lett for en pirk som meg men helt nødvendig denne sommeren.


 
 
I går ettermiddag stoppet det to biler i på gårdsplassen. Det var min venninne Liv fra Suldal, hennes sønn og hennes eldste datter, svigersønn og tre barnebarn. De er hos datteren i Hønefoss denne helgen og hadde vært i Sverige på handletur og kom innom oss på hjemveien. Det var så kjekt å se dem og så utrolig godt meg gode ekte klemmer Jeg måtte bite tennene sammen flere gange så ikke tårene skulle ta overhånd. Og så den lille, skjønne Kristine. Jeg fikk holde henne flere ganger og storkoste meg. Været var nydelig så vi drakk kaffe i hagen. Uvant og ikke så kjekt å ikke kunne være vertinne men bare sitte der og ikke gjøre noe. Gjestene hadde som avtalt med seg kaffemat så det var ikke noe stress for oss på noen måte. Bare kos. De hadde til og med banankake som er min mann sin absolutte favoritt Gjett om han koste seg både da de var her og om kvelden til kaffe og mer kake. Jeg spiser ikke kaker siden min mage ikke liker det så kaker er en sjelden delikatesse her i huset. Det ble et par herlige timer og jeg nøt hvert sekund.
Da de dro gråt jeg så jeg hikstet. Så mange følelser ble satt i bevegelse. Resten av kvelden og i dag bare smiler jeg. Takk kjære dere som laget dagen min så fin.



 

5 kommentarer:

  1. Bruk alarmen din og få i deg mat når du trenger det. Vannflaske var en kjær følgesvenn i mange måneder, men nå kjenner jeg at jeg er tørst og trenger drikke, herlig å slippe å passe slik på det. Du kommer der du og om du ikke er der allerede. Dummere er det at vi må passe på den sørens maten, men uten mat og drikke duger helten ikke sies det, så vi får bare stå på. Er så fint vær at jeg tenkte katten skulle få prøve å gå ut. (andre gang etter vi flyttet), men tror du hun ville. Jeg bar henne ned trappen og satte henne på gangen og hun sprang opp igjen, dette skjedde to ganger. I neste omgang så bar jeg henne helt til døren og låste opp, ut på plenen med oss og hun full fart bort til døren igjen. Opp og fant ett bånd til henne, på med båndet og ut på plenen igjen, nei, hun for på døren igjen. Dette skulle hun ikke være med på. Jeg måtte bare ta henne med inn og håpe på at ikke mange av naboene hadde fulgt med på sirkuset. Da har de nok fått seg en god latter. Jeg får vente med å slippe henne ut igjen til vi kommer på hytten. Dagen i dag får vi nyte, det er så lenge siden vi har fått føle sommervarme så jeg setter pris på alle timene vi får. Bare det ikke blir som tidligere år, at vi sier: Sommeren var i pinsen i 2013. Nei jeg ønsker mange slike dager fremover slik at du får sitte i hagen og samle krefter, Ta LITT, men bare litt, ugress og la ting være GODT NOK. Tar meg i det selv og vet hvordan det er, men det er bare vi som får svi for at vi skal ha det på G. Ingen legger merke til det engang. Nyt dagen og kos deg med tankene på en vellykket gårsdag. Klem fra meg. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Alarmen er satt på igjen Hadde den av i går og når rutinene er som de skal så er jeg tørst og drikker det jeg skal Men litt ute av rutinen så glemmer jeg dette og. Fint at jeg får oppleve hvor uvel jeg blir nå før vi reiser I fjor var jeg veldig flink og smurte matpakke til stranden som mellommåltid før lunsj og så spiste jeg om ettermiddagen før vi gikk ut. Må være like flink i år så går det nok bra. Kjølebag må vi ha med på stranden uansett til posene mine Hudplatene liker ikke varme for da fester de ikke til huden som de skal. Så kjølebag med knekkebrød, vann og en plastpose med stomiplater blir fast følge.
      Har gått inn i sengen igjen nå for å strekke litt på magen Er ikke i form men har ikke vondt så det gir seg nok utover dagen. Vil gjerne ut i hagen igjen for de melder regn og kaldere resten av uken Må nyte det mens vi kan. Men det blir mer sommervær i år Helt sikkert!!!!
      Katten er nok for utrygg og lukter andre katter over alt. Var nok litt av et sirkus som kunne gitt mange naboe en god latter :))))
      Nyt den fine dagen både du og innekatten Klem fra meg :)))

      Slett
  2. vi smiler selv vi, og spesilet når vi ser på bildene :) :) det vår såååå kjekt!! :) kos deg i sommerkjolen annlaug, gled deg til ferien du snart skal dra på! ha en superfin dag, begge to :) :)

    klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk kjære deg:)))) Kos dere i solen dere også. Håper Kristine får det bedre i dag når det er mer normal rutine for henne også. Hørte hun var urolig i går kveld. Og du kan late deg litt i dag når du har hjelp i huset av mor

      Slett
    2. mor dro i morres hun.... og thomas dro nå. alltid trist til sinns når gjestene drar :( savner dem allerede. ikke så lenge til neste gang heldigvis, bare 4 uker :)

      ja, kristine var litt uttafor i går igjen, men tok heldigvis pupp og lot seg trøste med det!! det gjorde hun ikke forrige dagen.... ikke godt for bestemor tror jeg, å se og høre henne gråte sånn og ikke kunne eller få hjelpe.

      Slett