onsdag 22. mai 2013

Luft

Luften på soverommet er tung i dette været. Ute silregner det og ikke et vindpust. Men de store luftproblemene er i mine tarmer. Både over og under stedet der den er delt. Luftsmerter finnes det ikke smertestillende for så jeg lider i stillhet her. Har lest alt jeg kan finne på nettet om hva jeg kan spise som gjør passasjen lettere og luftprobleme mindre. Jeg er så glad i brokkoli og spiser det omtrent hver dag. Men det kan gi luftproblemer. Mer overrasket ble jeg da jeg begynte å prompe ut den delen som er koblet av. Det produseres slim og væske i den delen av tarmen og det har gitt store spasmer siden jeg ble operert. Når såret har grodd i toppen av tarmen vil det ikke være så vondt. Men luft i den delen har jeg aldri opplevd. Kjennes faktisk helt ok å fise litt på normal måte men dette er rart så jeg må snakke med stomipleieren om i neste uke. Den luften som kommer ut bak er uten kullfilter og har kraftig odør mens den som kommer ut stomien passerer to store kullfilter som fjerner lukt. I dag er altså problemet luft. Uten tvil!

 Det rare virusangrepet jeg har hatt de siste tre dagene har begynt å slippe taket. Fremdeles øm i muskler og ledd og litt vondt i hodet. Men mye bedre enn i går.
Har endret medisineringen fra i dag.  Den sterkeste depotpillen er byttet ut med en noe svakere. Men jeg spiser fremdeles mye og sterke piller. Har gjort det så lenge at det ikke er rart jeg svetter som jeg er i badstue. Skal gå noen runder opp og ned den bratte trappen til kjelleren i dag og prøve å få fart på luftsirkulasjonen i tarmen. Da blir smertene mindre. Akkurat nå er de 8 på smerteskalaen selv om jeg har tatt 3 ulike piller. Klart at dette sliter på humør og kropp. Det må jeg bare akseptere, men jeg vil ikke! Jeg vil så gjerne ha fine dager. Være hoppende glad og i aktivitet hele dagen. Nyte blomstene i hagen og gå barbent i gresset. Kjenne gleden av førreisefølelsen. I morgen kanskje..........


9 kommentarer:

  1. er jo bare litt luft :) håper gassene gir seg snart og at sola titter frem igjen.
    klem hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Og med sol kommer uteliv og da kan jeg prompe i vei uten at noen merker det. Kos deg med selskap i dag Klem fra meg:))))

      Slett
  2. Uff, det er ikke godt med for mye luft i magen. Vet at det er mer medisin, men kan du bruke minifom? Tidligere har jeg brukt det med godt resultat både på meg selv og ungene. Han eldste hadde så sterke luftsmerter at han ble innlagt på sykehuset, han var så dårlig at legen trodde han hadde problemer med blindtarmen. Da ble vi anbefalt å bruke minifom og det lettet på luftavgang. Det var effektivt å vaske jumprene på 60 grader og ha de i tørketrommelen etterpå. Nå er de passelige, det var bomull så hade aldri prøvd så drastisk med ull. Strikket en fin kjole en gang til Yvonne, etter at hun hadde vasket den så passet den til en av jentene(4år) i barnehagen. 6 poser gikk i fretexcontaineren før jeg ombestemte meg, så nå er det gjort. Har bare kjøpt ett par nye sko etter oppryddingen, fant to røde vesker og trengte jo sko til, behovet var ikke til stede, men lysten var litt for stor. Jeg trenger ihvertfall ikke mer klær fant jeg ut for jeg gikk jo fullstendig av hengslene en periode når jeg kunne gå i butikk og kjøpe klær som passet.
    Det går jo fremover og du har vel fire uker til til å bli skikkelig oppegående til turen. Lykke til med gjenoppbyggingen. Klem. Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempekjekt å kunne handle klær i normal størrelse så forstår godt at du gikk amok Jeg må også ha en ny håndveske og det er nødvendig :) Jeg skal se om jeg finner en myk som jeg kan holde på armen og skjule klumpen på magen når jeg reiser meg og skal gå på do. Kjøpte en ny sommerveske i fjor som jeg er så glad i men den kan ikke brukes til dette formålet. Bare 19 dager igjen så må skynde meg å bli frisk nok til litt kjole og undertøy shopping Men det går fremover og det nyter jeg :))))) Klem fra meg

      Slett
  3. hei Annlaug, kort, er på jobb.lest bloggen din mens venter på noen . umiddelbart tenker jeg, dropp brokkoli!!,j ble veldig plaget av det, pære og blomkål. Filakia Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Brokkoli er på NEI-listen sammen med en del andre ting. Ganske mye faktisk Men det gjør ikke noe Det er så mye annet jeg kan spise. Ha en fin dag på jobb og kos dere på fredag. Filakia Anna

      Slett
    2. Ja, det finnes jo masse annet godt!! heldigvis!! Vel tilbake i Oslo nå etter min sør/vestlandstur. Så håper vi at vi får til et treff før du drar, ellers så finner vi en annen anledning om ikke lenge. Filakia, kalinichta apo Maria

      Slett
  4. *ler* for en blogg...!! du er så hærrlig ;)

    Klem fra Henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Mannen er litt sjokkert fordi jeg er så rett på sak Men sånn er min hverdag så hvorfor skal jeg ikke sette ord på det og prompe i vei? Må lære meg å takle at det promper i posen på T-banen, buss, fly, butikk, frisør, besøk osv. Vanskeligere med sarte østlendinger enn i Stavanger. De kunne jeg f.eks si: Hørte du den? Var ikke den bra? :)))) Her øst tror jeg det er best å ikke si noe. Lukter jo ingenting så får de tenke det de vil
      Klem fra meg med mindre luft i dag :))))

      Slett