tirsdag 14. mai 2013

Trusedag

Stingene, eller agraffene som klipsene er fjernet. De nederste er på kanten til å bli betente og må ha ekstra nøye stell frem til de har grodd. Gir meg mye ubehag, men heldigvis skal min kjære sykepleiermann stelle dem hver dag etter opplæring fra sykepleier. Da må det jo bli bra.

Smertene mine endrer seg men er fremdeles store. Særlig inne i buken der de har ommøblert og kuttet og sydd. Der er smertene størst men selve såret er også vondt. Veldig vondt! Kroppen min har hatt så mye smerte at den takler dem dårlig. Pillene demper det meste men ikke alt så jeg har smerter døgnet rundt. Ved de andre fem operasjonene fikk jeg ketorax sprøyter i nesten tre uker etter hver operasjon. Men da kunne jeg ikke være hjemme så derfor det kun piller nå. Fire ulike daglig som tar ca 85% av smertene. En uke igjen så er jeg over smertetoppen og da går det raskt mot null.


Hevelsen har begynt å gå ned i mageregionen Jeg ser fremdeles gravid ut men den er mye mindre nå enn sist uke. Det betyr at jeg nå kan ta mål av hofte og liv og bestille spesialundertøy. Det selges ikke i Norge Vi er vel for trauste her til å pynte syke folk med blonder og farger. Jeg har funnet en engelsk, en tysk, og en amerikansk nettshop . Kan ikke regler med toll og moms og slikt men bare bestiller og ser hva som legge til fakturaen.
Jeg skal kjøpe badedrakt, truser og blondebelte. Dette spesialklærne er høyere i livet, Har en dobbel front som støtter og en lomme til stomiposen. Badebelte til å ha over bikinitrusen skal jeg kjøpe hos Rambac i Mandal. NAV setter grensen ved to belter i året så det er tydelig at ingen der vet hvordan det er å leve med stomi. Jeg har fått et kraftig og solid HH brokkbelte som jeg skal klippe hull i slik at posen kan komme på utsiden av belte. Det andre beltet fra Nav er et mykt støttebelte som holder posen tett mot kroppen uten ¨klemme og demper lyd. Det bruker jeg både om dagen og særlig om natten Men når jeg kun får ett i året blir det et problem. Dette er også fra Rambac.
Å bestille undertøy på nettet er høyrisikosport uten bytterett. Den ene butikken heter Ostomy Secret. Ikke helt Vicoria Secret men nesten like lekkert.


Posetrekk fra Rambac Et  must!!!
Spesilatruse fra CUI i England

Støttebelte fra Rambac med bling (eksra)
Blondebelte fra Ostomy Secret



Solen skinner ute og inne i dag. Jeg begynner å miste litt motet for jeg vil så gjerne bli frisk. Nå. Straks. Men må lytte til kroppen og følge det tempo den bestemmer. Nå ser jeg fram til lørdag for da får jeg et lite besøk av en storfamilie. Da vet jeg at jeg får mange klemmer. God klemmer. Ekte klemmer. Og mye smil og tårer. Og kanskje jeg får klemme litt på en helt ny baby. Slike øyeblikk er viktige for meg så dette blir et stort lyspunkt.




I dag hadde min kjære mamma blitt 78 år. Hun fikk kreft og sovnet stille 9.november 1996. Savner henne så det river i kroppen og særlig nå når jeg føler meg så liten og svak. Kjære, kjære mammaen min



Det er tirsdag og siste dagen av min manns friperiode. Jeg må prøve å få vasket ferdig alle klærne så vi får resten av vintertøyet på loftet. Jeg er så hjelpeløs når jeg ikke kan løfte noe. Liker IKKE å være avhengig av hjelp til alt. Men dette er forbigående og mange gleder venter på meg. Der er mitt fokus i dag. Og på de lekre trusene jeg skal bestille. Ha en fin dag.




 
En side om hvordan jeg takler dagene med stomi. Klikk på overskriften og du kommer til en ny side som jeg oppdaterer daglig en stund fremover.

2 kommentarer:

  1. Det er ikke så problematisk å kjøpe undertøy på nettet som mange vil ha det til. Så å si alle mine siste kjøp har vært i nettbutikk med gode resultat og jeg er fornøyd for jeg sparer litt i forhold til utsalgspris i butikk. Har måttet gå til storinnkjøp av slike ting jeg og vet du. Så jo skikkelig lekkert ut mye av det. Er ikke sikker på tollreglene jeg heller, men det er akkurat som det surrer noe i bakhodet om en 200 kroners grense før toll, men som du sier så vil du jo se det av regningen. Du får sette deg i godstolen når du får den lille jenten på besøk så får du helt sikkert lov til å kose mye med henne. Det går fremover Annlaug, bare ta tiden til hjelp. Når pinsen er over er du mye mer opplagt og smertene mye mindre. Da får du lysere dager både når det gjelder psyke og andre ting. Det går mot sommer og lyse dager og netter, tur til Skiatos og mange turer rundt i sko og hage der dere bor. Kos deg og ha en fin dag. Klem Else.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beltet jeg ville ha var selvfølgelig utsolgt i min størrelse Men har bestilt en del annet Badetøy kjøper jeg i vanlig butikk for det var så utrolig gammeldags Fant litt på Ellos så det ordner seg nok En badedrakt med drapert front finner jeg nok på Ski. I dag har jeg faktisk vært uten smerter het til i kveld men nå måtte jeg ta dobbel dose. Så litt opp og ned. Får bare komme meg gjennom denne uken uten å miste motet så blir det bedre Det vet jeg:)
      Du er vel alene igjen nå? Kos deg i kveld Snart ut å reise igjen du og:))) Klem fra meg

      Slett