lørdag 11. mai 2013

Lørdag

Sier mannen og er så glad for helg. Jeg sier ingenting. For meg er det bare en ny dag. Ikke noe forskjellig fra i går. Hjemmepasienten begynner å kjede seg. Men en ny dag er det og den skal jeg gjøre fin.



I går var vi i Ski på litt handel og så til kaffe hos svigermor og svigerfar. Dataproblemene hadde han ordnet nesten helt selv og hun med knekt haleben var oppe og gikk med rullator De er så flinke begge to og jeg ble så glad. Det er så godt å vite at de klarer seg så fint sammen nå når jeg ikke kan bidra med noe til dem. De er begge to 86 år nå så trenger så klart en del praktisk hjelp. Men de er imponerende flinke å orden opp selv. Og truser fikk jeg handlet. Både med og uten blonder.



Resten av dagen prøvde jeg å ligge mest mulig Det sprenger på såret nederst og det vesker og blær litt der enda Vi skal ha sårstell der senere og prøve en ny bandasje. Jeg er så redd for å få brokk i sårene at jeg tar ingen sjanser. På mandag skal legen se på såret og stingene fjernes. Stingene rundt stomien har så smått begynt å falle av men blør en del enda. Er litt utålmodig nå men synes ikke det e så rart etter så mange måneder sammenkrøllet av smerte. I natt skal jeg begynne nedtrappingen av smertestillende. Endelig. Det skal gå så sakte og over så lang tid at det er lenge til neste trinn ned. Men en morfinpille mindre i døgnet er en pille mindre.


Ute er det kald vind og delvis skyet. Kler meg godt og prøver å få til to treningsturer opp til garasjen  og til enden av skogsveien. Og så skal jeg gå trappen ned til vaskerommet i dag. Gikk i trapper på sykehuset så det burde gå bra. Mannen vasker og henger opp med meg som dirigent. Mellom dette skal jeg ligge så mye jeg kan for å avlast det såre og vonde området under navlen. Jeg ligger i godstolen og ser TV. Godt stablet opp med puter og kamera forbudt. For et syn.


 
 
 
 

Posedamen

En side om hvordan jeg takler dagene med stomi. Klikk på overskriften og du kommer til en ny side som jeg oppdaterer daglig en stund fremover.

3 kommentarer:

  1. Lykke til med stillesittingen (bare du kan klare det) Vi skal ut på småhandel vi og i dag. Bonusbarnebarn er tenåring så vi må få kort og penger til henne. Kake skal jeg bake i ettermiddag for moren har hatt en operasjon denne uken og skal ta det med ro en uke til. Du får ta time for time og finne noe å se på i kassen på veggen. Det kan ikke bare være repriser vel. Jeg leser litt for tiden. Ken Follett skriver noen lettleste bøker. Kan trygt anbefales både som strandlektyre og hjemmekos. De romanene fra 1100- og 1300 tallet liker jeg godt, han skriver og krim. Uansett så må dere ha en fin helg. Klem. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg og god kakebaking til deg :) Sendte mannen uten handleliste Ble spennende men han har fått absolutt alt han trengte pluss mye mer. Hva han serverer i veld vet jeg ikke men så to ulike ferske middager der og mye i frysen så mat får jeg .Har alarm på telefonen for jeg blir ikke sulten av disse pillene og nå MÅ jeg spise Akkurat nå er mat medisin. Det erndrer seg :) Klem fra meg :)))

      Slett
  2. *ler* Roar kommer også alltid hjem med mist en bærepose mer enn det som sto på handlelappen da han dro. Og drar han avgårde UTEN lapp, ringer han alltid hjem MINST en gang for han har glemt det han skulle handle, også når det er så lite som 3 ting..!! ;)
    Sender deg uansett litt solskinn på denne litt tunge dagen, måtte den varme deg godt, du kjære Annlaug :) gooood klem fra Henriette

    SvarSlett