onsdag 29. mai 2013

Sovesyke?

Vi la oss klokken elleve i går kveld for mannen skulle opp igjen halv seks for å gå på jobb. Jeg våknet to timer etterpå, to en pille, og sovnet igjen. Sov til over halv ti! Elleve timer søvn i ett strekk er ikke vanlig for meg. Jeg har hatt noen dager med mer aktivitet enn jeg er vant til og så gjør den pillen meg trett. Det er min forklaring. Eller så har jeg fått sovesyken og det har jeg ikke for nå er det slutt med å være syk. Opp og frem og snart sol og varme.


I går var jeg tidlig oppe for å gjøre meg selv og hus klar til at stomisykepleieren skulle komme. Hun var presis og ble her i to timer. Da var det meg som avsluttet for jeg ble så sliten. Men det var utrolig nyttig og jeg fikk mange tips og gode råd. Hun er behagelig og dyktig og var sjokkert over min historie med alt jeg har vært gjennom. Hun hørte på mine planer for ferien og synes jeg var utrolig flink men hun pirket også i redselen min og forstod at ikke alt er så enkelt som jeg ønsker det skal være. Hun så også på såret mitt og mener det gror fint. Etter hun var gått ringte jeg og bestilte de nye produktene som hun viste meg. En pose knitret for mye, bort med den. En plate hadde for klumpete feste, bort med den. Og slik arbeidet jeg meg gjennom det utvalget av produkter som finnes. Hun tok opp en fire siders brosjyre og skulle vise meg noe. Da sa jeg stolt at den brosjyren har jeg laget. Og det har jeg faktisk. Til slutt endte vi opp med de produktene som kunne være noe for meg og som jeg skal prøve i helgen.

 
Det regnet på formiddagen i går så mannen fikk gjødslet hagen. Vi har fem mål så det tar litt tid. Etterpå plantet han resten av plantene vi kjøpte. Alt dette er egentlig min jobb og jeg liker absolutt ikke at jeg ikke får gjøre det selv. At grytene er for tunge for meg så han må lage middag er bare nydelig. Men at jeg ikke kan vaske hus og ikke får stelle den kjære hagen min, er ikke nydelig. Orker nesten ikke være ute mens han jobber for det klør i fingrene.




Men nå skal jeg begynne å pakke litt til ferien. Jeg skal skrive pakkeliste og så finne frem de klærne og sakene vi har så jeg vet nøyaktig hva som må handles. Jeg har tenkt å gå på shopping en dag denne uken, med assistenten med meg. Men uten å prøve noe i butikken for da bruker jeg for mye krefter. Jeg tar alt med meg hjem og prøver og så får vi heller kjøre tilbake og bytte neste dag. Tenk at jeg er så svak enda. Helt utrolig, men sovesyke har jeg heldigvis ikke for nå er jeg lys våken og full av energi. Det blir en god dag igjen.






Posedamen
En side om hvordan jeg takler dagene med stomi. Klikk på overskriften og du kommer til en ny side som jeg oppdaterer daglig en stund fremover. OBS den siden er skrevet uten filter. Akkurat som min hverdag er

4 kommentarer:

  1. Det er godt å ha sovesyke og av og til. Kroppen slapper så godt av og gjør fremskritt i helingen når det er slike dager. Se positivt på det. Så lenge det er bare kroppen som henter seg litt inn igjen etter en anstrengende dag. Føner er ikke dumt, bare ikke for varm luft. Hva med litt gas rundt kanten på posen noen dager slik at den ikke ligger helt inn på huden? Kan det gi mer luft til såret slik at det gror fortere? det er jo klamt å ha den posen inntil huden hele tiden så det er ikke rart at noe tar lengre tid. Har du ikke bestilt bøker enda så kan jeg absolutt anbefale Ken Follett. Skriver både romaner og krim. Arnfinn har bestilt bøker av han til å ha med på ferie for han leste en nå når vi var på tur og ble like hektet som meg av den forfatteren. Historiske romaner og spenningsbøker som alle er internasjonale bestsellere. Grei lektyre å ta med, lettlest, rørende og spennende på samme tid. Ta det nå litt rolig med forhåndspakking, men skriv heller litt mer på handlelisten enn for lite. Har opplevd å ta alt for lite med og kjøpt ting der vi var, når vi kom hjem igjen så ble det ikke brukt mer, passet liksom ikke hjemme. Ha en fin dag og lykke til med forsettet.Slik været er her i dag så kommer mannen min seg hjem om det er like fint nord for Kristiandsund. Klem fra Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset:) Tror det er enda finere vær der oppe så da kommer han nok hjem i dag. Hils ham så mye :)
      Jeg klarer ikke bruke hårføner alene for armen mine er ikke lange nok til å få riktig temperatur. Nå har jeg en bandasje på som jeg bytter hver time for å prøve å holde det tørt. Har brukt et brokkbelte til å holde pose og mage i riktig stilling for at det skal få luft men borrelåsen løsnet og jeg får ikke nytt før i morgen kl 12. Så i dag og i morgen gjør jeg en ekstra innsats for å få det til å gro helt Det er bare klar veske som kommer så det er ikke lenge igjen. Mulig jeg tar en tur til legen neste uke sånn for sikkerhetsskyld med tanke på reiseforsikring. Men satser først på at det er grodd før mandag. Er så lat i dag at jeg ikke orker noe Tydelig at det er en reaksjon fra kroppen. Har det helt fint og er avslappet men bare trøtt og lat.
      Ha en fin dag, Else. Blir nok bra å få mannen hjem igjen nå

      Slett
  2. ha, sovesyke du liksom..! ;) er jo kroppen din som gjør sitt nå som den kan!! du sover deg frisk, det er jo flott!! :) :)
    fint å lese at det var nyttig med besøk fra stomisykepleieren. Forunderer meg ikke at brosjyren hun ville vise deg har du laget selv.... du er jo helt rå... *ler godt*
    ønsker deg en fin flott dag videre!!
    klem fra henriette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og det samme til deg. Blir tøffe dager for deg nå når du er alene. Hold ut en uke og be om hjelp av alle du kan!! Lett for meg å si som helst vil gjøre alt selv ;) Kjekt å se brosjyren min igjen. Var litt kry da. Har vært slapp delux i hele dag. I morgen vil jeg være kvikk og kjekk igjen. Holder med en sånn dag. På fredag skal jeg på shopping. Lykke til med lesing til eksamen Håper lille Kristine er bedre i magen sin.
      Klem fra meg:)))))

      Slett