torsdag 7. mars 2013

Dagen etter

Den lange dagen på Ahus i går med mye venting mellom prøver og undersøkelser. Kirurgen hadde satt av god tid til meg og brukte nesten en time. Alle fire undersøkelsene var vonde! Men for første gang det har vært mulig å gjennomføre dem uten å dope meg helt ned. Første tegn på at her var det bedring! Tarmen er fremdeles irritert og betent, men bedre enn ved MR for 2 uker siden.
 

 
De hadde diskutert tilfelle meg på legemøte igjen. Jeg er veldig spesiell. Kjekt at de synes det, men når det gjør meg til et tilfelle de ikke helt vet hvordan de skal behandle, er det ikke like kjekt. Jeg har symptomer på Morbus Crohn, Ulcerøs colitt, ischemisk kolitt og betente nerver. Alt på en gang! Nervesmerter er nå utelukket så det er sikre på at det er den stive og betente tarmveggen som gir de store smertene. Men hvorfor vet de ikke. Jeg er fremdeles en nøtt.
 
 
 
Han tegnet og forklarte og gikk gjennom tidligere biopsier fra Aker enda en gang. Alt han forklarte  har mest interesse for meg selv så skal ikke kjede dere med det. Legemøte hadde diskutert ny stomi som en løsning. Vi snakket mye om dette og skal komme tilbake til temaet senere. Sov urolig i natt.
Nå skal jeg fullføre antibiotikakuren, pluss utvide den med noen dager. Smertestillende skal jeg justere etter behov, men passe på at jeg ikke har smerter som da vil øke spasmene i tarmen. Når denne kuren er over har jeg gjennomgått 5 ulike behandlinger, samtidig. Så to uker etter at all behandling er over skal jeg til ny kontroll og ny vurdering.
 
 
 
Jeg hadde gruet slik for denne dagen, men fikk vel egentlig gode nyheter. Synlige tegn på bedring og ingen ny kortison kur . Neste undersøkelse er først om fire uker så glemmer den en stund. Nå håper jeg smertene vil avta mer og mer slik at pillebehovet blir mindre og mindre.
 
Mannen var med meg hele dagen så det ble en fin dag. Tross alt det vonde. Damen i blomsterbutikken kjente meg igjen og fortalte mannen at det var jeg som hadde kjøpt alle de store adventskulene i vinduet. Kjøpte nydelige roser og to bittesmå påskeharer. Men den vakreste er min lille blomsterpike. Hun lyser opp og sprer glede.
 
 
 


 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Behandlingsplan med nedtelling:
  • 1 antibiotika x 2. Ferdig!
  • MR tynntarm m/kontrast. Ferdig  
  • Betennelsesdempende x 2   Ferdig
  • Kortisonbehandling kveld  Ferdig!!!
  • Smertestillende mot nervesmerter x 3  Ferdig   
  • Betennelsesdempende supp x 1 Ferdig  
  • Muskelavspennende x 1 + varmeflaske  Ferdig
  • Kvalmestillende x 1  Ferdig
  • 1 g Paracet x 4  Ferdig
  • 1 tillegg smertestillende ved store smerter  Ferdig
  • Lactulose x 2  Ferdig
  • Skopi etterundersøkelser Ahus Ferdig
  • 4 uker til ny undersøkelse og vurdering hos kirurg (dato?)
  • 13 dager igjen av antibiotika supp. x 1 (4 ekstra dager)
  • 1-2 sterke smertestillende x 4  (minus 3 !!! )
  • 2 dager antibiotika for UVI x 2 (2 dager ekstra)
  • 1stk tillegg smertestillende v/store smerter 
  • Krampestillende ved behov 
  • Urinveisforebyggende x1 
  • Melkesyrebakterier x 1



4 kommentarer:

  1. Hm....ikke rart at de klør seg i hodet. .. du er virkelig en nøtt. ... så mange diagnoser på en gang. .... men kjempebra at de ser bedring. Håper bare at det vi har snakket om vil hjelpe deg. ... jeg er veldig optimist når det gjelder det. God bedring til deg tøffe jente! ! Premien ligger og blinker nede i Egeerhavet!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også optimist og gleder meg til premien:) 3 uker på Skiathos blir det om jeg så skal reise med en koffert full av medisiner Jeg er så mye bedre når jeg er der så det blir jeg nok i år også
      Men håper de har funnet ut av det før vi reiser. Får bare fortsette som før med en dag om gangen og ha så fine dager jeg kan. Gode ønsker til deg også.

      Slett
  2. Så bra att du fick några positiva resultat igår! Det hjälper ju och kämpa vidare och att kämpa på är du ju fantastisk<3 Ha en bra dag i solskenet (hoppas jag)

    Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Riitta Det gir ekstra energi med positive nyheter så i dag blir det en fin dag selv om vi bare har delvis sol. Nyt dagen du også :)

      Slett