tirsdag 12. mars 2013

Etter den søte kløe...

....kommer den sure svie. Har hatt et par veldig fine dager men har stusset litt over at jeg har sovnet bare jeg satte meg ned. I natt kom svaret og den sure svie. Våknet klissvåt av svette og med en ny urinveisinfeksjon i full blomst. Mannen har et viktig møte på jobben i dag så her måtte det planlegges. Svie og smerte gjorde det umulig å sove uansett og jeg visste at jeg måtte få en urinprøve til legen. Sist kur fikk jeg medisiner ut fra dyrkingen på sykehuset fordi jeg var for dårlig til å komme til kontoret med prøve. Må vente ca. 20 min begge veier på drosje og hjemover betyr det å stå rett opp og ned i en kald inngang til en butikk. Helt umulig å klare.



Jeg hoppet over morgenmedisinen, tok en urinprøve etter alle forskrifter, kledde meg i ull og dun og kjørte lillebilen til legen. På legekontoret er det to kjempesøte legesekretærer og en til. Jeg møtte den siste. Hutrende og hoppende av svie og økende smerter i tarmen måtte jeg få henne til å forstå at det viktigste var å få levert prøven. Fort! Resten kan jeg ta med legen over telefon. Du må betale, sa hun bestemt og uten smil. Jeg leverte henne Frikortet. Det er en stille sidevei til legen og møtte kun to andre biler, men klarte ikke å nyte at jeg var ute og kjørte selv for første gang på 4 måneder. Måtte hjem i full fart.



Hvordan jeg skal holde ut til prøven er dyrket og jeg får nye medisiner, aner jeg ikke. Det svir!!!! Kan alle kjerringråd og bruker dem alle på en gang, men det svir og verker. Jeg har heldigvis ikke feber, så får bare holde ut. Denne gangen må jeg få riktig medisin.
Jeg hadde gledet meg slik til en ny fin dag, så dette ble en nedtur. Men positivt at det ikke er tarmbetennelsen som gir meg plager Og enda mer positivt at jeg nå kan kutte enda en av de sterke smertestillende. Forskyver litt på klokkeslettene og reduserer med en hel pille. Nå går det virkelig rette veien og jeg kan nå målet om å kunne kjøre selv til Ahus selv om tre uker. Må bare blir kvitt den sure svie.......
 
 
 
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Behandlingsplan med nedtelling:
  • 1 antibiotika x 2. Ferdig!
  • MR tynntarm m/kontrast. Ferdig  
  • Betennelsesdempende x 2   Ferdig
  • Kortisonbehandling kveld  Ferdig!!!
  • Smertestillende mot nervesmerter x 3  Ferdig   
  • Betennelsesdempende supp x 1 Ferdig  
  • Muskelavspennende x 1 + varmeflaske  Ferdig
  • Kvalmestillende x 1  Ferdig
  • 1 g Paracet x 4  Ferdig
  • 2 tillegg smertestillende ved store smerter  Ferdig
  • Lactulose x 2  Ferdig
  • Skopi etterundersøkelser Ahus  Ferdig
  •  Antibiotika for UVI x 2  Ferdig
  • 7 dager igjen av antibiotika supp. x 1
  • 22 dager til ny undersøkelse og vurdering hos kirurg (dato?)
  • 1-2 sterke smertestillende x 3  (minus 4 !!! )
  • 1 tilleggs smertestillende v/store smerter 
  • Krampestillende ved behov 
  • Urinveisforebyggende x1 
  • Melkesyrebakterier x 2
 





8 kommentarer:

  1. Ååå,så trist att urinvägsinfektionen skulle blomstra upp igen, nu när du börja bli så mycket bättre med det andra:-( Hoppas du får dundermedicin nu som tar död på bacillerna!!
    Det var starkt gjort och köra iväg och ta prover. Nu får du ta det stilla resten av dagen!!

    Klem Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk nok feil antibiotika sist så bare roet den ned litt i stedet for å bli kvitt ale bakteriene. Men trengte ikke dette nå :(
      Takk for omtanken Riitta

      Slett
  2. Så trist at du sko få den driten igjen nå når d gjekk så fint. Håpe du snart får rett medisin og du blir bedre. Mange goe tanker sende eg t deg. Glad i deg. Klem fra Torhild

    SvarSlett
    Svar
    1. Trengte ikke dette nå Jeg var på bedringen med store skritt Men det er heldigvis to forskjellige ting så mens jeg lider av UVI så blir jeg friske av den andre betennelsen Håper jeg:)))
      Håper det har gikk bra med første strålebehandlingen din. Har tenkt sånn på deg i dag, kjære deg.
      Klem fra meg

      Slett
  3. Hele historien er veldig kjent for meg. .. skulle tro det var meg det handlet om... sett deg på en varmepose......drikk, drikk ., drikk.... helst grapejuice... skal være det beste. .... gå på toalettet hele tiden slik at bakteriene ikke får ro til å etablere seg....jeg satte meg der rett og slett.... drakk og leste. ... det hjalp på svien....når du orker anbefales akupunktur på det aller varmeste. ... jeg har det så bra nå. ... det meste av dette kan du sikkert fra før. ....... Klem og god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk , Brit
      Jeg har heldigvis ikke mye erfaring med UVI Har hatt en liten infeksjon hver gang jeg har hatt kateter etter operasjonene og en gang nyrebekkelbetennelse Dette er helt grusomt så jeg gjør stort sett som deg og setter meg på do med vannkaraffel og glass med meg Når jeg ikke sover:) Har sovet i 9 timer i dag

      Slett

  4. Offf då skal det aldri ta slutt med smerter av alle slag. Håper du får medisiner fort fort..
    God bedring til deg. N M...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)))
      Dette var en skikkelig nedtur Er nok dårlig med immunforsvar for tiden Håper også jeg får medisiner fort!! Dette er helt forferdelig grusomt Svir hele tiden og verker i ryggen. Får ta litt ekstra smertestillende i kveld I dag har jeg sovet hele dagen

      Slett