mandag 25. mars 2013

Syltetøy og loff

Den eneste fordelen med de store mengder opioider jeg har tatt er at tarmene blir "lammet" på et vis. En bivirkning til slike medisiner er forstoppelse. Jeg fikk selvsagt ikke den bivirkningen, men fant ut at jeg kunne lure den sløve tarmen og spise litt syltetøy og bittelitt loff. For en nytelse! Etter 6 år kunne jeg spise syltetøy og har kost meg med en skive loff med smør og jordbærsyltetøy hver dag siden januar. Men nå er det over. I går kveld fikk jeg kramper og diare av syltetøyet. Jeg har redusert så mye av de sterke pillene at tarmaktivitet er normal igjen. Det er selvsagt veldig bra, men kommer til å savne syltetøyloffkosen min. Nesten så jeg angrer at jeg har spist det, for nå vet jeg hva jeg går glipp av. En dag spiste jeg en flik av et kakestykke også. Og en dag pannekaker. Mange pannekaker. Nøt det bit for bit og ble minnet om hvor godt det er. Men nå er det slutt og savnet er større enn jeg liker. Pytt, pytt, det er bare mat. Kan jeg slippe kramper og timevis på do så gjør jeg hva som helst. Men.......


 

Hadde en herlig formiddag i går. Følte meg sterkere og uten smerter. Vasket opp og småryddet rundt påskepynten. Jeg elsker å vaske opp. Vi har et gammelt påskeservise som kun tåler håndvask, som passer perfekt for meg. Men så presser jeg meg selv for mye. Vil fort frem og opp og tok kun 1g Paracet også til lunsj og mente jeg ikke trengte den sterke. Det måtte gå galt og det gjorde det. Kjempesmerter hele ettermiddagen. Legene forstår ikke disse sterke smertene så da er det ikke rart at jeg selv ikke forstår dem. Må stadig minne meg selv på at jeg brukte 8 stk pluss ekstra morfin hver dag, og at jeg nå tar kun 3 stk og sjelden noe i tillegg. Det er fremskritt uten tvil. Men det går så sakte. Stomispøkelse står ved siden av meg hver dag, og blir der til smertene er over og tarmen frisk igjen.

Men nå er det påske. Jeg lover å være snillere med meg selv i dag. I går kveld hadde jeg det helt fantastisk. Et glimt av den gamle meg hvor jeg bare slappet av, smilte og vitset og koste meg med et helt glass rødvin. En sånn dag vil jeg ha hele dagen i dag, så da må jeg bare bite i det sure eplet og svelge de pillene jeg ikke vil ha. Påsken skal nytes.






1 kommentar:

  1. Det var ju synd att du inte kan förtsätta och äta sylt:-( Men lite vin kan du ju njuta av till påsk:-) Jag har en del bär i frysboxen, så jag skall koka lite sylt någon dag och tar med mig till några vänner på Kalymnos. Det blir lingon och hallonsylt:-) Det blir till Svenska vänner. En Grekisk vän vill alltid att jag tar med mig sill till honom, så det får bli så:-) Hoppas dagen blir bra idag<3 Riitta

    SvarSlett