søndag 10. mars 2013

Kald og fin søndag

Vinteren er tilbake og jeg liker det absolutt ikke. Våknet til 11 iskalde grader ute og inne var det også kladt. Men hørte det knitret i vedovnen og her under dyna er det varmt og mykt. Fersk VG og nydelig kaffe har jeg fått servert mens jeg venter på at frokosten skal bli ferdig. En god morgen igjen med kun de normale smertene. De jeg vil fortsette å ha etter jeg er frisk. De smertene jeg hadde glemt jeg hadde og ikke helt forstår at jeg har holdt ut med i over to år. Nå uten å dempe dem med piller er de tilbake og jeg må finne tilbake til måten jeg taklet dem på.



Men en fin morgen er det. En glad morgen hvor jeg kjenner gleden av å våkne til en ny dag. Har kuttet en pille om natten så nå sover jeg en mer normal søvn. Herlig.
Dagen i går var også en fin dag selv om det var grått og snødde. Men jeg hadde en fin dag med så mye glede og varmende ord gitt meg fra mine venner her og på FB. Og en oppkvikkende Skype samtale som et ekstra pluss. En god dag og slike vil jeg samle på.
Smertene er bra kontrollert av piller, men fikk en topp litt tidlig på ettermiddagen. En ekstra morfinpille og jeg sovnet tungt under ullpleddet. Resten av dagen og kvelden var uten smerte og humøret på topp Jeg dekket til og med et koselig bord til oss og hjalp til med oppvasken etter middagen. Både mannen og jeg selv blir fnisende glade av slike små fremskritt.





Fyr i ovnene, mye lesestoff, sport på TV og svinestek til middag. En ekte innesøndag. Men først er det frokost ved kjøkkenbordet mens vi ser på småfuglene på brettet rett utenfor vinduet og bare nyter å være hjemme. Sammen. 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Behandlingsplan med nedtelling:
  • 1 antibiotika x 2. Ferdig!
  • MR tynntarm m/kontrast. Ferdig  
  • Betennelsesdempende x 2   Ferdig
  • Kortisonbehandling kveld  Ferdig!!!
  • Smertestillende mot nervesmerter x 3  Ferdig   
  • Betennelsesdempende supp x 1 Ferdig  
  • Muskelavspennende x 1 + varmeflaske  Ferdig
  • Kvalmestillende x 1  Ferdig
  • 1 g Paracet x 4  Ferdig
  • 1 tillegg smertestillende ved store smerter  Ferdig
  • Lactulose x 2  Ferdig
  • Skopi etterundersøkelser Ahus  Ferdig
  •  Antibiotika for UVI x 2  Ferdig
  • 9 dager igjen av antibiotika supp. x 1
  • 24 dager til ny undersøkelse og vurdering hos kirurg (dato?)
  • 1-2 sterke smertestillende x 4  (minus 3 !!! )
  • 2 ulike tilleggs smertestillende v/store smerter  (økt )
  • Krampestillende ved behov 
  • Urinveisforebyggende x1 
  • Melkesyrebakterier x 2

8 kommentarer:

  1. Nyt det Annlaug, det er deg vel unt. Er jeg heldig så får jeg og mannen hjem i kveld. Kan være at været løyer såpass at helikopteret kan lande på dekk. Får vite det i ettermiddag så jeg sitter her og er skikkelig spent. Flott vær her og, men kaldt. Mye sport på tv og strikketøy innen rekkevidde. Ser av alt du har krysset over at hver lille bedring, og strykning, er en stor seier og at det går sakte, men sikkert rette veien. Ikke kjekt at du har økte smertestillende, men så lenge det går rette veien så kan du nok redusere det igjen. Stå på, jeg heier på at dette klarer du godt så tøff som du er. Etter å ha holdt ut såpass lenge så klarer du resten og. Det er lov å gi seg over av fortvilelse innimellom, men du er så flink til å ta vare på de små gleder. Det er jo de vi lever på. Ha en fin søndag. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppmuntrende ord:))) Håper mannen kommer hjem Kan ikke være kjekt for ham og sitte der og vente slik Ikke for deg heller men du er tross alt hjemme. Føler virkelig det går rette veien nå Må bare ikke bli for overivrig
      God søndag til deg også Krysser fingrene for at han kommer hjem i kveld

      Slett
  2. Skönt att du känner dig glad:-) Alla dom här bilderna som du lägger ut här på bloggen gör mig glad:-) Bra tecknade och utrycksfulla:-)

    Ha en fortsatt bra söndag!

    Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. God søndag til deg også Riitta Har strevd så forferdelig lenge nå og er så sliten Da er det virelig en god følelse når jeg kjenner kreftene komme tilbake Nyter dette men må ta det forsiktig

      Slett
  3. Hallo i luken, ja nydelig dag på fjellet også. 11 minus, pluss vind! Kaldt, men blå himmel og sol! Blir nok innedag på hytta også, men kose meg med stikking, kaffe og fyring i ovnen. Og så må me ikke gjemme at det e skiskyting stafett kl 12.30, Jippi. Ha ein flotte dag Annlaug. Klem Alv

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige dere som har så flott hytte Vi bor i hyttehus så har ikke hatt behov for hytte Men den er ikke på fjellet da:) Jeg er mer glad i sommeren men da er jo fjellet bare enda flottere. Har kost meg med skiskyting og langrenn Og så fikk jeg hjelp til å vaske vinduer Det er så herlig å kjenne kreftene komme tilbake. Nyter slike dager Men må holde igjen og ikke bli sliten for da er det på an igjen med smerter Blir nok en ny stomi en dag Men ikke denne uken....... Klem fra meg :)

      Slett

  4. Det hørtes koselig ut Annlaug. Og nyt den herlige Søndagen.
    Hils N M ..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte:) Jeg fikk hjelp av mannen til å vaske vinduene i stua Kledd med gode varme klær og han som flyttet bord og vaser så gikk det veldig fint Nå gleder jeg meg over solen som skinner gjennom rene vinduer. Små gleder:)))

      Slett