torsdag 28. mars 2013

Våren nærmer seg


Vi våknet til orrfuglleik i dag og det er et solid og godt vårtegn, For meg var det rørende fordi jeg ikke har hørt dem spille før. Og så nær huset vårt. Helt fantastisk.Nå nærmer våren seg.





Natten og tidlig morgen er fremdeles tunge. Rommet er mørkt og sort og i det jeg våkner griper en tristhet fatt i meg. Jeg er så ufattelig sliten av å ligge til sengs og sitte på do mens dagene passerer. Jeg vil være med. Vil våre deltager i mitt eget liv. Det er jeg ikke nå. Må tarmen deles igjen for at jeg skal komme tilbake igjen så får det bli sånn. I dag kjenner jeg at det hadde vært en lettelse, men håpet om at jeg skal slippe dette er stort. Veldig stort. Panisk stort.





 
Men nå er det påske og jeg får vente med neste trinn i veien tilbake. Det kan lett gå godt !
Nå skal jeg gjøre hver dag så fin jeg kan, Det betyr mer piller, men det er verd det. Disse dagene er for viktige til å ligge krokete i sengen med tårer i øyene, så nå håper jeg å kunne stå opp snart.
Når dagen starter og jeg slipper lyset inn blir alt bedre. Smertene river meg i biter men tristheten slipper taket. Mannen laget en nydelig påskefrokost i dag. Bordet dekket med gult og grønt, levende lys, kokte egg og nydelig kaffe. En ny byggestein på veien opp. Jeg er så takknemlig for alt han gjør for meg. Pølsene ligger klar til bålturen vår i hagen. Ikke sikkert det blir i dag, men tur blir det.
 



I går ordnet jeg med sommerblomstene i kjelleren. De har fått ny jord og blitt klippet litt tilbake. Nå skal de snart opp i mer lys og ut i hageboden. Men venter til neste uke for da melder de bedre nattetemperatur. Jeg orker ikke så lenge om gangen men for en glede å kunne pusle med blomstene mine. Hver dag er full av små øyeblikk med glede. Hvor mange blir det i dag ?
 
 

6 kommentarer:

  1. När jag berättade för min man att en vän till mig vaknade till orrelek så blev han nästan avundsjuk:-) Han har försökt hitta orrespelsplatser här runtomkring, men inte lyckats:-( När vi flyttade hit för länge sedan så fanns det orrar i närheten. Nu har dom flyttat:-( Så mycket fina blomsterplantor du har. Nu tar dom nog fart när dom har fått nytt jord och lite kärlek:-) Mina Sant Paulior har börjat få lite blommor och knoppar nu efter jordbytet för några veckor sedan:-) Hoppas du orkar med en liten stund i solen i dag:-) Ha en bra dag och God Påsk!

    Riitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble rørt av å høre dem Tok på meg vinterkåpe oer nattkjolen og stod på trappen og bare lyttet. Hadde vi listet oss opp kunne vi sett dem De var ca 150 meter unna oss er nabo til skogen og like opp i bakken er det et myr og lyng område Det er der de holder på tidlig om morgenen I dag var de senere fordi det var tåke tror jeg Men da var jeg så heldig å få høre dem En fantastisk glede.
      Nå har været blitt nydelig her så jeg SKAL ut en tur. Smertene har begynt å øke igjen så jeg ringer nok sykehuset rett over påske men det et ikke i dag :)
      Kos der med barnebarnet og nyt den fine dagen.
      Takk for omtanken din Riitta Det varmer :)
      Klem fra meg

      Slett
  2. Her er det og nydelig vær. Vi hører ingen orrfugler, men havørnene sirkler over hytta i jakt på bytte. Tok ett tidlig født lam av en nabo og hadde fest, tre stykker satt og spiste når han fikk lett det opp. I dag har vi vært en tur på Karmøy og sett på vikinglandsbyen. Selve senteret var stengt, men vi sett oss godt om og hadde en frisk gåtur i vind med bare 3 grader ute på holmen. En flott plass med bade- og grillmuligheter. Får håpe at du slipper unna ett inngrep, men om det er det som skal til for å bli frisk så er du så tøff at du takler det bedre enn de fleste. Alt for å bli god. Helse er noe av det viktigste for oss, er den bra så er livet lyst og alt er så mye lettere. Om du ikke får en grilltur i dag så er varselet for de nærmeste dagene bra og om du kler deg og ikke er ute for lenge så kan du nyte det. Godt at du har så flink sykepleier som vet å ta vare på deg. Ha en fin dag. Else

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppmuntring og fine ord, Else. Du vet det betyr mye for meg.
      Havørn er et fantastisk skue. At de tar lam er trist men slik er naturen. I dag var sola oppe før oss så fikk ikke hørt orrfuglene Men hørte dem i går og det var rørende flott. Nyt enda en fin dag på hytta og hils mannen :)

      Slett
  3. Så flink du er til å ta tak det som er positivt i dagene dine, Annlaug. Beundringsverdig og virkelig noe å måle seg mot for en som føler seg litt handikappet men er så mye mindre rammet enn deg.
    Nattaklemmer og ønske om at du får kommet deg ut litt flere ganger og varme deg i vårsola denne påsken.
    Filakia filimou. Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Små hverdagsgleder er viktige. Som to vakre tulipaner i hver sin flaske sammen med et fint kort Lekkert. Du samler også på slike øyeblikk vet du. Og din smerte er din Den er like vond selv om det er mange andre som har mer alvorlige sykdommer. Din smerte nå og ditt handikap er like smertefullt å pass på deg selv Håper du får fine dager med armen i fatle. Nå er det mye du ikke kan gjøre og blir tvunget til å ta det med ro. Det kommer alltid noe positivt ut av alle situasjoner Uansett.
      Takk for omtanken din, Maria. Tenker på deg

      Slett